Tyto všeobecné obchodní a dodací podmínky platí pouze pro služby poskytované divizí tepelného zpracování.

Článek I - Všeobecná ustanovení


1. Tyto Všeobecné obchodní a dodací podnikové podmínky (dále pouze VODPP) vymezují práva a povinnosti smluvních stran při uzavírání smluv o dílo na poskytování služeb společností ZPS – FRÉZOVACÍ NÁSTROJE a.s., střediskem Divize Kalírna (dále jen Zhotovitel) na straně jedné, kdy se Zhotovitel zavazuje zejména tepelným zpracováním věcí dodaných zákazníkem upravit vlastnosti těchto věcí a Objednatel se zavazuje dílo převzít a zaplatit cenu, ve smyslu ustanovení § 2586 a násl. ustanovení zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

2. Právní vztahy, které nejsou těmito VODPP výslovně upraveny, se řídí zákonem č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

3. Uzavřením smlouvy o dílo mezi Zhotovitelem a Objednatelem způsobem níže v těchto VODPP uvedeným, Zhotovitel zároveň stvrzuje, že se s těmito VODPP seznámil, jejich obsah je mu znám a souhlasí s nimi. V případě zvláštních ujednání mezi Zhotovitelem a Objednatelem v uzavřené smlouvě o dílo, která by mohla být v rozporu s těmito VODPP, mají tato ustanovení smlouvy o dílo přednost před ustanoveními VODPP, se kterými jsou rozporu.

4. Nebude–li to výslovně písemně vyloučeno, jsou tyto VODPP součástí celoroční objednávky, objednávky na opakující se plnění nebo rámcové smlouvy či jednotlivé smlouvy o dílo.

5. Bude–li dohoda stran pro jednotlivé dodávky obsahovat povinnost nebo závazek účastníka, který vylučuje aplikaci VODPP nebo jejich části, má pro realizaci dané zakázky přednost dohoda stran před dotčenou částí VODPP; ostatní ustanovení VODPP zůstávající v platnosti.

 

Článek II - Uzavření smlouvy o dílo


1. Zhotovitel poskytuje služby výhradně pro podnikatele, poskytování služeb tepelného zpracování spotřebitelům je vyloučeno. S ohledem na podnikatelský status Objednatele se vylučuje použití ustanovení §§ 1799, 1800 zák. č.89/2012 Sb., občanský zákoník při aplikaci těchto VODPP na uzavírání smluv o dílo.

2. Objednatel může návrh na uzavření smlouvy podat ve Zhotovitelem doporučené formě strukturované objednávky.

3. Návrh smlouvy (objednávku) a jeho akceptování lze učinit elektronickou poštou na adresu kalirna@zps-fn.cz. K platnosti a závaznosti elektronické korespondence nevyžadují smluvní strany autorizaci v elektronické podobě dokumentem opatřeným elektronickým podpisem nebo dodatečné potvrzení písemnou formou, pokud si tak výslovně písemně nesjednají.

4. Pokud Zhotovitel zašle k objednávce doplňující nebo pozměňující stanovisko a Objednatel přesto poté dodá předmět zakázky do provozovny Zhotovitele, platí, že smlouva o dílo byla uzavřena na základě objednávky ve znění doplňujícího (pozměňujícího) návrhu Zhotovitele a těchto VODPP, vyjma těch ustanovení VODPP, jejichž použití by bylo v rozporu s uzavřenou smlouvou.

5. Kterákoliv smluvní strana může dodatečně požádat druhou stranu o písemné potvrzení o uzavření dané smlouvy prostředky pro elektronickou komunikaci a druhá strana je povinna žádosti bezodkladně vyhovět.

6. K uzavření smlouvy nedojde, pokud Zhotovitel návrh na uzavření smlouvy o dílo odmítne. Odmítnutím návrhu smlouvy je i nepřijetí dodávky svozovou službou nebo při dodání do sídla Zhotovitele.

 

Článek III - Předmět smlouvy o dílo


1. Předmětem smlouvy o dílo je úprava vlastností věci Objednatele tepelným zpracováním v ochranné atmosféře (kalení, kryogenní zmrazování, popouštění, nitridování) z materiálů specifikovaných materiálovými normami na internetových stránkách Zhotovitele, a dále úprava věci žíháním a popřípadě povrchová úprava tryskáním.

 

Článek IV - Specifikace požadované služby


1. Požadovaná služba je specifikována objednávkou pro jednotlivé zakázky. Neobsahuje –li všechny potřebné údaje, pak ve znění doplňků.

2. Zakázka bude v jednotlivých případech zpravidla definována:
- identifikací Objednatele včetně IČO (DIČ)
- názvem dílu (předmětu zakázky, číslem výkresu apod.)
- počtem dílů (dále i jako „Zboží“)
- materiálem (uvedením příslušné materiálové normy - ČSN, DIN jiné v obchodním styku užívané značení materiálu identifikující jeho kvalitu)
- rozměry dílu
- hmotností jednotlivého dílu
- výslednými hodnotami, kterých má být dosaženo úpravou věci
- dalšími údaji potřebnými pro řádné splnění služby.

3. Předmětem služby není rovnání deformací po tepelném zpracování, pokud k nim dochází. Dohodnou-li se smluvní strany, že Zhotovitel zajistí před dodáním mechanické rovnání, neodpovídá za škody, ke kterým při rovnání dochází (prasknutí apod.). V případě, že po rovnání musí být povrch následně upraven, odpovídá Objednatel za to, že pro následné opracování povrchu po rovnání měl dílec potřebné přídavky (minimálně 0,3 mm), a Zhotovitel je zproštěn odpovědnosti za proveditelnost a kvalitu navazujících operací Objednatele. Zhotovitel rovněž při požadavku Objednatele na rovnání neodpovídá za narušení dříve nanesené ochrany povrchu při nitridaci, cementaci apod.

4. Objednatel je povinen upozornit Zhotovitele na další okolnosti, jsou–li mu známy, týkající se požadované služby, které by měl Zhotovitel při provádění díla vzít v úvahu k dosažení požadovaných parametrů, nebo které představují riziko pro dosažení požadované kvality, jako například změny technologie, výrobních postupů, přídavků, analýzu neshodných produktů souvisejících s tepelným zpracováním, včetně expertíz, rozborů atp.

 

Článek V - Termín pro provedení díla


1. Termín pro provedení díla bude Zhotovitelem navržen nebo potvrzen s přihlédnutím k době nezbytně nutné k technologické přípravě, době trvání technologického postupu a povaze upravované věci (hmotnosti a celkovému množství), eventuálně podle toho, zda je cena za provedení díla sjednána v Kč za vsázku (vsázka/Kč) nebo za kilogram (kg/Kč), dohodnutému místu předání díla, způsobu dopravy.

 

Článek VI - Cena a platební podmínky


1. Cena za provedení díla může být sjednána na základě předpokládaného obratu a individuální kalkulace písemnou formou jako cena smluvní.

2. V ostatních případech je cena za provedení díla sjednána jako cena ceníková. Ceník je zveřejněn na internetových stránkách Zhotovitele.

3. Ceny sjednané na základě ceníku nebo ceny sjednané na základě individuální kalkulace jsou platné po dobu kalendářního roku, pokud nebude v jednotlivých případech výslovně sjednáno jinak.

4. Ceny uvedené v ceníku nebo sjednané na základě individuální kalkulace jsou vždy uváděny jako ceny bez DPH a s dodací podmínkou předání a převzetí zboží ve Zlíně v provozovně Zhotovitele.

5. Právo fakturovat cenu za provedení díla vzniká dnem uskutečnění zdanitelného plnění, kterým se rozumí předání předmětu zakázky Objednateli nebo prvnímu dopravci k přepravě pro Objednatele. Pokud přepravu zajišťuje Objednatel, tak dnem, kdy byl předmět zakázky v místě plnění připraven k expedici.

6. Splatnost ceny za provedení díla, je 14 dnů ode dne vystavení daňového dokladu – faktury. Faktura bude zasílána v elektronické podobě, anebo může být přiložena ke Zboží, nebude–li písemně sjednáno výslovně jinak.

7. V případě prodlení Objednatele se zaplacením ceny za provedení díla může Zhotovitel požadovat zaplacení úroku z prodlení, s odvoláním na § 1970 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.

8. Zhotovitel si vyhrazuje právo upravit ceník služeb, zvýší-li se ceny hlavních vstupů, zejména el. energie. Na změnu ceníku je Zhotovitel povinen Objednatele upozornit nejméně 30 dnů předem.

9. V případě, že cena za provádění díla byla sjednána s ohledem na předpokládaný obrat s množstevním rabatem a obrat není naplňován o více jak 20 % 6 měsíců, může Zhotovitel účtovat ceníkové ceny, nedohodnou–li písemně jinak.

10. V případě, že Zhotovitel musí pro opakované zakázky Objednatele opatřit specifické přípravky pro uložení při tepelném zpracování, má nárok na úhradu nákladů s tím spojených, byl–li na tyto vícenáklady předem upozorněn. Cena těchto přípravků může být při dostatečném obratu uhrazena ve splátkách přirážkou k ceně díla. Objednatel je povinen v případě, že má být cena specifických přípravků hrazena ve splátkách, uzavřít na výzvu Zhotovitele dohodu o způsobu úhrady.

 

Článek VII - Balení


1. Za balení předmětu zakázky při odeslání ke Zhotoviteli odpovídá Objednatel, který je povinen předmět zakázky uložit nebo zabalit k dopravě tak, aby nebyla porušena úplnost a kvalita předmětu zakázky.

2. Zhotovitel nemá povinnost na své náklady opatřovat obaly pro ochranu Zboží a jeho přepravu zpět k Objednateli. Po provedení díla se Zboží předává v opakovatelně použitých obalech, ve kterých Zboží předal Objednatel.

3. Pokud Objednatel vyžaduje pro identifikaci a sledovatelnost Zboží specifické označení obalů, je povinen potřebné značení přiložit ke Zboží při předání (dodání) ke Zhotoviteli.

 

Článek VII - Přeprava


1. Přepravu předmětu zakázky zajišťuje na své náklady a nebezpečí Objednatel, nebude-li sjednáno jinak.

 

Článek IX - Svozová služba Zhotovitele


1. Objednatel může za úhradu využít svozové služby Zhotovitele.

2. Pro svozovou službu platí přiměřeně k povaze služby poskytované Zhotovitelem ustanovení § 2555 násl. zák. č. 89/2012 Sb., o přepravě věci.

3. Trasy a termíny svozové služby zajišťované Zhotovitelem jsou zveřejněny na internetových stránkách Zhotovitele. Objednatel je povinen předem informovat o předpokládané hmotnosti zakázky pro účely organizace svozové služby.

4. Svozová služba zhotovitele není povinna převzít od Objednatele zboží, pokud by při přepravě nákladu mohla být překročena maximální přípustná hmotnost vozidla a maximální přípustná hmotnost na nápravu vozidla, pokud Objednatel neposkytl včas informace pro organizaci svozové služby, zejména v případě, že hmotnost zakázky, jež má být předána svozové službě, překračuje ve větší míře hmotnost zakázek podle mezi stranami zavedené obchodní praxe.

 

Článek X - Příjemka a zpracování zakázky


1. Zhotovitel není povinen ověřovat shodu deklarovaného materiálovou normou se skutečností ani vizuální či kusovou přejímku Zboží, vyjma případů a jen v rozsahu nutném pro řízení provozu, pokud tyto povinnosti výslovně písemně nepřevzal.

2. Zhotovitel provede dílo s potřebnou péčí v době přiměřené povaze díla, má se za to, že je čas plnění ujednán ve prospěch Zhotovitele.

3. Zhotovitel postupuje při provádění díla samostatně. Příkazy Objednatele ohledně způsobu provádění díla je Zhotovitel vázán, mají-li povahu předaného technologického postupu odsouhlaseného oběma stranami.

4. Zhotovitel zodpovídá za věc převzatou od Objednatele jako skladovatel.

5. Vlastnické právo ke Zboží náleží Objednateli.

 

Článek XI - Nevhodná povaha věci nebo nevhodný příkaz k provedení díla


1. V případě, že by Zhotovitel při vynaložení odborné péče, kterou lze od něho podle provozních podmínek a obchodních zvyklostí požadovat, nabyl pochybnosti, že kvalita materiálu Zboží neodpovídá deklarovanému stavu, stejně tak při daném tvaru dílců, jejich hmotnosti nebo pokynů k provedení díla je toto Zboží nevhodné pro dosažení účelu požadovaného úpravou vlastností Zboží, upozorní na tuto nevhodnost Objednatele prostředkem přiměřeným lhůtám pro zhotovení zakázky (elektronickou poštou, telefonicky apod.).

2. V případě podezření na nevhodný materiál může Zhotovitel Objednateli za úplatu navrhnout provedení zkoušek k ověření složení (vhodnosti) materiálu v rozsahu nezbytném pro úpravu technologického postupu k provedení díla.

3. Překáží-li nevhodná věc nebo příkaz v řádném provádění díla, Zhotovitel je v nezbytném rozsahu přeruší až do výměny věci nebo změny příkazu; trvá-li Objednatel na provádění díla s použitím předané věci nebo podle daného příkazu, má Zhotovitel právo požadovat, aby tak Objednatel učinil v písemné formě.

4. Lhůta stanovená pro dokončení díla se prodlužuje o dobu přerušením vyvolanou. Zhotovitel má právo na úhradu nákladů spojených s přerušením díla nebo s použitím nevhodných věcí do doby, kdy jejich nevhodnost mohla být zjištěna.

5. Jestliže Objednatel provedení zkoušek k ověření kvality materiálu odmítne, nebo na pokynech k provedení díla bude trvat, má toto odmítnutí pro Zhotovitele účinky závazného pokynu k provedení díla a Objednatel nemá práva z vady díla ve smyslu § 2594 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník v platném znění.

6. Zhotovitel si vyhrazuje při nevhodné věci nebo příkazu k provedení díla návrh smlouvy odmítnout.

 

Článek XII - Kontrola dosažení shody s objednávkou


1. Zhotovitel odpovídá za to, že úpravou věcí budou dosaženy vlastnosti sjednané jako přejímací kritéria.

2. Pro ověření shody se sjednanými přejímacími kritérii Zhotovitel používá metody podle platných norem ČSN. Shoda s požadavky je prokázána i v případě, že zjištěné hodnoty přejímacích kritérií jsou v toleranci, která je pro použité metody přípustná.

3. Metodu a plochu pro měření stanoví Zhotovitel dle svých odborných znalostí.

4. Pokud má Objednatel specifické požadavky na měření (např. způsob úpravy dílce pro měření, místo měření, četnost měření atp.), je povinen tyto uvést v objednávce a dostatečně specifikovat technickým výkresem, popisem atp.

5. Zhotovitel si vyhrazuje právo před přijetím specifických požadavků na výběr metody měření nebo způsob měření, přizvat Objednatele k účast na ověření proveditelnosti, požadované přesnosti a opakovatelnosti měření.

6. Zhotovitel odpovídá za to, že předmět plnění bude mít vlastnosti specifikované požadovanými hodnotami v rozsahu a toleranci vyplývající pro sjednané přejímací parametry kvality dle níže uvedených metod, nedohodnou-li se výslovně na dalších parametrech.

7. Měření tvrdosti se provádí podle platných norem ČSN. Metodu a plochu pro měření stanoví Zhotovitel dle svých odborných znalostí. Pokud má Objednatel specifické požadavky na měření tvrdosti, je povinen tyto uvést ve smlouvě (výkresu, objednávce). Zhotovit si vyhrazuje právo před přijetím těchto specifických požadavků požádat Objednatele o účast na ověření proveditelnosti, požadované přesnosti a opakovatelnosti měření.

Používané metody pro tepelné zpracování

Zkouška tvrdosti podle Birnella

ČSN EN ISO 6506

Zkouška tvrdosti podle Vickerse

ČSN EN ISO 6507

Zkouška tvrdosti podle Rockwella

ČSN EN ISO 6508

Nitridace - zkouška tvrdosti podle Vickerse

ČSN EN ISO 6507

Při kontrole tvrdosti je za nevýznamnou považována odchylka 3% z naměřené hodnoty metodou HB nebo HV5 a ± 1,5 HRC u metody Rockwell.

 

Článek XIII - Předání díla, uplatnění vad Objednatelem


1. Místem pro předání díla je provozovna Zhotovitele ve Zlíně, třída Tomáše Bati, 81. budova, pokud se smluvní strany nedohodly na dodání svozovou službou Zhotovitele.

2. Připravenost zakázky k předání Objednateli oznámí Zhotovitel telefonicky nebo elektronickou poštou.

3. Při prodlení Objednatele s převzetím věci o více jak 5 dnů, je Zhotovitel oprávněn uložit předmět zakázky na náklady Objednatele do úschovy u třetí osoby. Nebo si připravení ověří Objednatel telefonicky.

4. Součástí předání předmětu díla je následující obchodní dokumentace v rozsahu:
- dodací list
- protokol – prohlášení o shodě s objednávkou ve smyslu ČSN EN 10204 (Druhy dokumentů kontroly)
- další dohodnuté doklady.

5. Doklady vztahující se ke Zboží předává Zhotovitel v provozovně nebo prostřednictvím pracovníka svozové služby. Zajišťuje-li dopravu Objednatel, potvrzuje převzetí dodávky za Objednatele přepravce.

6. Objednatel je povinen zajistit pro Zhotovitele potvrzení převzetí Zboží a dokladů na kopii dodacího listu Zhotovitele.

7. Objednatel je povinen bez zbytečného odkladu zkontrolovat dodanou zakázku, zejména shodu dokumentace k zakázce se zakázkou, viditelné poškození obalů, poškození Zboží.

8. U zjevných vad je Objednatel povinen tyto vady reklamovat neprodleně poté, kdy provedl prohlídku zakázky nebo kdy tuto prohlídku měl provést, nejpozději však do 5 (pěti) dnů po předání zakázky. Na pozdější reklamace zjevných vad nebude brán zřetel.

9. Objednatel je povinen podat Zhotoviteli zprávu o vadách (reklamovat) neprodleně po tom, kdy vady zjistil, nejpozději však do konce sjednané záruční doby. Oznámení vady musí být provedeno písemnou formou a musí být doloženo doklady osvědčujícími opodstatněnost reklamace a identifikaci zakázky dle jejích průvodních dokumentů.

10. Reklamovaná zakázka musí být Objednatelem skladována odděleně, a to až do vyřízení reklamace. Jakékoliv disponování s ní, které by mohlo ztížit nebo znemožnit prověření reklamovaných nedostatků, není možné bez předchozího souhlasu Zhotovitele. Porušení povinnosti má za následek zánik práv z odpovědnosti za vady.

 

Článek XIV - Odstoupení od smlouvy, následná nemožnost plnění


1. Zhotovitel může od smlouvy odstoupit, pokud Objednatele upozornil na nevhodnou povahu věci, kterou mu Objednatel k provedení díla předal, nebo příkazu, který mu Objednatel pro provedení díla dal, a Objednatel neposkytl potřebnou součinnost, zejména bezodkladně nevyměnil nevhodnou věc (Zboží), nevhodný příkaz nebo písemně nepotvrdil, že na provedení díla i přes upozornění ve smyslu § 2594 zák. č. 89/2012 Sb. dle původní objednávky trvá s vědomím, že ztratí práva z vady díla vzniklé pro nevhodnost věci nebo příkazu.

2. Smluvní strany mohou od smlouvy odstoupit v případech, kdy druhá strana poruší smlouvu podstatným způsobem. Pro odstoupení od smlouvy platí ustanovení § 2001 a násl. zák. č. 89/2012 Sb., nebudou–li sjednány specifické případy podstatného porušení povinnosti smluvních stran.

3. Objednatel nemůže od smlouvy odstoupit v případě, že Zhotovitel začal s prováděním díla.

4. Zhotoviteli náleží při odstoupení od smlouvy poměrná část sjednané ceny za plnění poskytnuté do okamžiku odstoupení od smlouvy.

5. Odstoupením od smlouvy zanikají v rozsahu jeho účinků práva a povinnosti stran. Odstoupení od smlouvy se nedotýká práva na zaplacení smluvní pokuty nebo úroku z prodlení, pokud již dospěl, práva na náhradu škody vzniklé z porušení smluvní povinnosti ani ujednání, které má vzhledem ke své povaze zavazovat strany i po odstoupení od smlouvy.

6. V případě, že Zhotovitel přeruší provoz v důsledku poruchy technologického zařízení, přerušení dodávek elektrické energie nebo v jiných neočekávaných případech, kterým nemohl předcházet způsobem, který lze od Zhotovitele spravedlivě požadovat, a není předpoklad, že k obnovení provozu dojde v době, kdy Objednatel pozdní plnění bude akceptovat a splnění závazku Zhotovitele nelze zabezpečit jiným subdodavatelem, závazek Zhotovitele ze smlouvy o dílo zanikne zcela nebo z části, jakmile Zhotovitel Objednateli oznámí, že se splnění smlouvy o dílo (dluhu) stalo nemožným a v jakém rozsahu.

 

Článek XV - Jednotlivé zakázky při opakovaném plnění


1. Každá zakázka je z hlediska plnění závazků stran posuzována samostatně, zadržování plateb nebo započítávání vzájemných pohledávek a závazků proti závazkům a pohledávkám z předchozích nebo budoucích zakázek se výslovně vylučuje.

2. S výhradou, že Zhotovitel je oprávněn při porušení povinností a závazků Objednatelem, do doby sjednání nápravy pozastavit přijímání dalších zakázek, i v případě, že mezi stranami bylo kalkulováno s ročním obratem atp.

3. Jednotlivé opakující se zakázky budou plněny na základě odvolávek či jiného dohodnutého způsobu s ohledem na rezervovanou kapacitu Zhotovitele pro plnění opakujících se zakázek.

4. V případě, že by Objednatel byl v prodlení s peněžitým plněním vůči Zhotoviteli za již uskutečněné dodávky, může Zhotovitel po předchozím upozornění Objednatele, spojeném s urgencí platby, pozastavit expedici dílčího plnění a odmítnout příjem dalších dodávek předmětu zakázek do úplného vyrovnání všech finančních závazků Objednatele vůči Zhotoviteli, a to i v případech, kdy je na základě smlouvy rezervována kapacita pro poskytování služeb Objednateli.

 

Článek XVI - Závěrečná ustanovení


1. Právní vztahy mezi účastníky neupravené těmito VODPP či dalšími smluvními ujednáními, se řídí zák. č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník v platném znění a dalšími souvisejícími předpisy.

2. Jiné obchodní podmínky nebo podmínky Objednatele lze použít, jen pokud budou Zhotovitelem výslovně písemnou formou akceptovány.

3. Případné spory budou řešeny především dohodou stran, nebude–li dosaženo dohody, je k projednání nároků příslušný obecný soud určený dle sídla Zhotovitele.